Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Juha Kilpeläinen

YH-ajan linnoitteet Väliväylä

YH, yleiset harjoitukset, käytännössä liikekannallepano alkoi 9. lokakuuta 1939 jolloin perustettiin suojajoukot ja joitakin Venäjän lähialueiden divisioonia. Loput kenttäarmeijasta perustettiin sekä keskitettiin 14. lokakuuta 1939 alkaen.

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

VT-asema, kiviestetyöt

VT-aseman kulkua ratkaistaessa 1941 marraskuussa, päätyi Päämaja Oeschin ehdotuksen kannalle. Vammalsuu-Taipale aseman, VT-linjaksi kutsutun linja tiedustelu maastossa alkoi 19.11.1941 jälkeen. Yksityiskohtainen suunnitelma oli esitettävä 15.12.1941

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Salpalinja, kuinka löytää?

Aina silloin tällöin törmää siihen että Salpalinjaan haluttaisiin tutustua muttei tiedetä mistä aloittaa. Koska olet valmiiksi internetissä niin käydään läpi nopein ja ilmainen tie hankkia

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Mannerheim linnoittamisesta 1941

OSA 2. B.  Muita linnoitustöiden järjestelyissä  huomioitavia periaatteita Tänä vuonna(5.3.1941) on jo syytä pyrkiä antamaan asemille mahdollisimman paljon täydellisen aseman kokonaispiirteet. Tällöin kiinnitän eri laitteiden,

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Mannerheimin suuntaviivat linnoittamiselle 1941

    Osa I. Linnoitustöiden johtaja Kenraaliluutnantti E.Hanell ilmoitti pääesikunnalle helmikuussa 1941 linnoituslaitteiden lujuusluokituksen valmistuneen, teräskupujen lujuusluokittelu ei vielä tuolloin ollut valmis. Samalla Hanell ehdotti että

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Mannerheim juuttuu mutaan 1942

Mannerheim autoineen joutui kokemaan omakohtaisesti tiestön huonon kunnon Itä-Karjalassa 7.8.1942 kun hänen autonsa huonokuntoisella tiellä juuttui liejuun. Tämän henkilökohtaisen kokemuksen myötä irroitettiin linnoitusrakennuspataljoona Karjalan kannakselta

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Jäänmurtaja Tarmo ja Salpalinja

Jäänmurtaja Tarmo ja Salpalinja Kuvan alkuperä Suomen merimuseo. II AK oikean sivustan suojaväylät Talvi 1940-1941 Salpalinjalle Kivijärven ja Suomenlahden väliin ryhmittäytynyt II Armeijakunta menetti talveksi

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Korsu panssarintorjuntatykille 1944

Käymme seikkaperäisesti ja lyhyesti läpi kesän 1944 panssaritorjunnan ongelmia koskien aktiivista panssarintorjuntaa ja siellä nimenomaan pst.tykkipuolella. Keskitymme siihen millä tavalla Pak 40 olisi tehty korsutykki,

Lue lisää »
hämeenlinna-sotahistoriamatkat
Juha Kilpeläinen

Lappeenrannan panssariestekokeet 1940

Syys-lokakuussa, 14.9.-16.10.1940, oli panssarivaunukomennuskunta komennettu Lappeenrantaan kokeilemaan erilaisia panssariesteitä, panssarivaunukomennuskunnan päällikkö oli reservin luutnantti S.Virmiö jonka laatimasta sotapäiväkirjasta on otteita lähetetty Päämajan operatiiviselle osastolle sekä

Lue lisää »
Salpalinja
Juha Kilpeläinen

Salpalinjan vesiesteet, osa 1. Ravijoki.

Salpalinjan tulvitukset Etelä-Kymenlaakson alueella osa I Kivijärven patolaitetta on käsitelty niin kirjallisuudessa kuin erilaisissa blogeissakin paljon. Mutta tällä kertaa keskitymme Virolahden kunnassa Ravijoella olleisiin tulvituksiin.

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Salpalinja rakennettiin häkäpönttöautoilla??

Salpalinjan häkäpönttöautot. Moni opastetuilla Salpalinjakierroksilla käynyt, niin museoilla kuin muillakin opastuksilla, on varmasti kuullut puhuttavan kuinka Salpalinjaa rakennettiin häkäpönttöautoilla. Asia ei aivan vastaa totuutta. Salpalinja

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Tarinoiden hakua

Moi, opastaessa ei voi turvautua pelkkiin faktoihin vaan on pystyttävä kertomaan mielenpainuvia tarinoita. Linnoittamiseen liittyviä tarinoita toki löytyy paikallisilta, tänä päivänä on usein ongelmana se

Lue lisää »