Luumäki Salpalinjan 1-vaiheen rakentamattomat laitteet

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vaikka Salpalinjan 1-vaiheen rakenteet Luumäelle pääosin valmistuivatkin niin tässä listaus niistä 51 laitteesta jotka eivät milloinkaan tulleet 1-vaiheessa rakennetuiksi. Laitteiden rakentamattomuuden syihin palaamme myöhemmin. Määrä on varsin suuri ja lähes 1/3 Luumäelle rakennetuista laitteista.

Salpalinjan 2-vaiheestahan otettiin sitten joitain tykistön laitteita sekä joitain kenttäkorsuja jo ykkösvaiheen lopulla rakennettavaksi.  Tämä kiireellisyysjärjestyksen muuttaminen oli mahdollista sillä 2-vaiheen suunnitelmat tehtiin jo alkuvuodesta 1941. Syyt voidaan nähdä rakentamattomien listalta, tulenjohtokorsuja sekä miehistökorsuja on pudotettu 1-vaiheen rakennuslistalta. Lisäksi 76mm tykkikorsut lienevät pudonneet siksi ettei sopivaa 76mm korsutykkiä ollut tuolloin olemassa.

Laitteet on ryhmitelty urakoitsijoiden mukaan.

Rakennusliike Ääri OY

B367 KK.kupu+pst.tykin suoja+40hengen majoitus

B350 KK.kupupesäke

B361 Tunneli. Kk+tjp+80hengen majoitus

B363 Pst-tykin suoja+sikaari(tj)+20hengen majoitus

B370 KK.pesäke

A384 Tunneli. Kk+pst+tj+80hengen majoitus

Tektor OY & Viarecta OY

D7 Tykkikorsu 76mm

A529-28 Tunneli. 2 KK+pst.tykkipesäke+kupu+80hengen majoitus

A526 Tunneli. KK+kupu+80hengen majoitus

                 F.W.Winter

A11 Tunneli. KK+pst+kupu+120hengen majoitus

A16 Tunneli. 2 KK+2 pst+tjp.erillisenä+120hengen majoitus+tj.kupu

A27 Tunneli: 300 miehen majoitus

A.Palmberg insinööritoimisto OY

C28 Kk.korsu+kupu

C29 Kk.+pst.korsu+kk.pesäke

C451 Tunneli. Kk+tjp+tj.kupu+40hengen majoitus

D5 Tunneli. Kk+76mm tykki

C22 KK+kupu+20hengen majoitus

C1 Tunneli: 250m.majoitus, 2kk.pesäkettä, 75mm tykki, tjp.+pst.tykki

Constructor OY

D2 76mm tykkipesäke

C407 Pst.tykin suojakorsu+1/2 joukkueen korsu

C445 Kk.korsu+kupu

C430 Kk.korsu+kupu

Oskari Vilamo

C80 Joukkueen korsu

D25 76mm tykkiasema

D26 76mm tykkiasema

         Rakennustoimi

A61 Joukkueen miehistökorsu

A58 Joukkueen miehistökorsu

A53 1/2 joukkueen korsu

       Ilman urakoitsijaa

B413 Pst.tykkipesäke

B361 Tunneli: KK, tulenjohto + 2 joukkueen majoitus+tj.kupu

B363 1/2 joukkueen korsu + pst.tykin suoja

B370 KK.pesäke

F8 Tulenjohto

A384 Tunneli: 2joukkuetta+ KK.+pst.+tulenjohto+tj.kupu

A307 Kk.korsu

A308 Kk.+pst.korsu

D7 76mm tykkiasema

A531 Kk.kupupesäke

A529-528 Tunneli: 2 joukkueen majoitus+KK+kk.pesäke+pst.tykkipesäke+kupu

A527 Kk.pesäke

A526 KK+ 2 joukkueen suoja tunnelissa + kupu

A521 Kk.pesäke

A505 Tunneli: Majoitustila+kk.pesäkkeet

C451 Tunneli: joukkueen majoitus+KK+tulenjohto

D5 Tunneli: 76mm tykki+Kk

F2 Tulenjohto

C22 Kk.korsu+kupu

C423-450 Tunneli: 2joukkueen majoitus+KK+pst.

F5 Tulenjohto

C431 Kk.kupupesäke

C176 1/2 joukkueen korsu

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Juha Kilpeläinen

Juha Kilpeläinen

Hei, olen Juha Kilpeläinen. Sotahistoriamatkat sivun ylläpitäjä.

Kommentoi

Juha Kilpeläinen

Juha Kilpeläinen

Hei, olen Juha Kilpeläinen, lahtelainen 49-vuotias mies K-Linnoiteretkien takana. Suomen modernin ajan linnoittamisen harrastetutkija.

Viimeisimmät artikkelit

Seuraa Facebookissa

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Juha Kilpeläinen

Kuivanto, sankarivainajat

Kuivanto, talvisodan ja jatkosodan sekä Lapin sodan sankarivainajamme. 43 sankarivainajaa.  Syntymäaika ja kaatumispäivä. Kaatumispaikkaa ei ole mainittu. Listan lähteenä on Lahden sotaveteraanipiiri r.y painattama kirja,  Päijät-Hämäläiset

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Mannerheim juuttuu mutaan 1942

Mannerheim autoineen joutui kokemaan omakohtaisesti tiestön huonon kunnon Itä-Karjalassa 7.8.1942 kun hänen autonsa huonokuntoisella tiellä juuttui liejuun. Tämän henkilökohtaisen kokemuksen myötä irroitettiin linnoitusrakennuspataljoona Karjalan kannakselta

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Salpalinja 2020

Salpalinjan rakentamisen aloittamisesta tulee vuonna 2020 kuluneeksi 80-vuotta. Selatessani Helsingin Sanomien arkistoa tein havainnoin että Salpalinjan 50-vuotisjuhlia oli vietetty vuonna 1994 ja 60-vuotisjuhlia vuonna 2000.

Lue lisää »