Luumäki Salpalinjan 1-vaiheen rakentamattomat laitteet

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Vaikka Salpalinjan 1-vaiheen rakenteet Luumäelle pääosin valmistuivatkin niin tässä listaus niistä 51 laitteesta jotka eivät milloinkaan tulleet 1-vaiheessa rakennetuiksi. Laitteiden rakentamattomuuden syihin palaamme myöhemmin. Määrä on varsin suuri ja lähes 1/3 Luumäelle rakennetuista laitteista.

Salpalinjan 2-vaiheestahan otettiin sitten joitain tykistön laitteita sekä joitain kenttäkorsuja jo ykkösvaiheen lopulla rakennettavaksi.  Tämä kiireellisyysjärjestyksen muuttaminen oli mahdollista sillä 2-vaiheen suunnitelmat tehtiin jo alkuvuodesta 1941. Syyt voidaan nähdä rakentamattomien listalta, tulenjohtokorsuja sekä miehistökorsuja on pudotettu 1-vaiheen rakennuslistalta. Lisäksi 76mm tykkikorsut lienevät pudonneet siksi ettei sopivaa 76mm korsutykkiä ollut tuolloin olemassa.

Laitteet on ryhmitelty urakoitsijoiden mukaan.

Rakennusliike Ääri OY

B367 KK.kupu+pst.tykin suoja+40hengen majoitus

B350 KK.kupupesäke

B361 Tunneli. Kk+tjp+80hengen majoitus

B363 Pst-tykin suoja+sikaari(tj)+20hengen majoitus

B370 KK.pesäke

A384 Tunneli. Kk+pst+tj+80hengen majoitus

Tektor OY & Viarecta OY

D7 Tykkikorsu 76mm

A529-28 Tunneli. 2 KK+pst.tykkipesäke+kupu+80hengen majoitus

A526 Tunneli. KK+kupu+80hengen majoitus

                 F.W.Winter

A11 Tunneli. KK+pst+kupu+120hengen majoitus

A16 Tunneli. 2 KK+2 pst+tjp.erillisenä+120hengen majoitus+tj.kupu

A27 Tunneli: 300 miehen majoitus

A.Palmberg insinööritoimisto OY

C28 Kk.korsu+kupu

C29 Kk.+pst.korsu+kk.pesäke

C451 Tunneli. Kk+tjp+tj.kupu+40hengen majoitus

D5 Tunneli. Kk+76mm tykki

C22 KK+kupu+20hengen majoitus

C1 Tunneli: 250m.majoitus, 2kk.pesäkettä, 75mm tykki, tjp.+pst.tykki

Constructor OY

D2 76mm tykkipesäke

C407 Pst.tykin suojakorsu+1/2 joukkueen korsu

C445 Kk.korsu+kupu

C430 Kk.korsu+kupu

Oskari Vilamo

C80 Joukkueen korsu

D25 76mm tykkiasema

D26 76mm tykkiasema

         Rakennustoimi

A61 Joukkueen miehistökorsu

A58 Joukkueen miehistökorsu

A53 1/2 joukkueen korsu

       Ilman urakoitsijaa

B413 Pst.tykkipesäke

B361 Tunneli: KK, tulenjohto + 2 joukkueen majoitus+tj.kupu

B363 1/2 joukkueen korsu + pst.tykin suoja

B370 KK.pesäke

F8 Tulenjohto

A384 Tunneli: 2joukkuetta+ KK.+pst.+tulenjohto+tj.kupu

A307 Kk.korsu

A308 Kk.+pst.korsu

D7 76mm tykkiasema

A531 Kk.kupupesäke

A529-528 Tunneli: 2 joukkueen majoitus+KK+kk.pesäke+pst.tykkipesäke+kupu

A527 Kk.pesäke

A526 KK+ 2 joukkueen suoja tunnelissa + kupu

A521 Kk.pesäke

A505 Tunneli: Majoitustila+kk.pesäkkeet

C451 Tunneli: joukkueen majoitus+KK+tulenjohto

D5 Tunneli: 76mm tykki+Kk

F2 Tulenjohto

C22 Kk.korsu+kupu

C423-450 Tunneli: 2joukkueen majoitus+KK+pst.

F5 Tulenjohto

C431 Kk.kupupesäke

C176 1/2 joukkueen korsu

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Juha Kilpeläinen

Juha Kilpeläinen

Hei, olen Juha Kilpeläinen. Sotahistoriamatkat sivun ylläpitäjä.

Kommentoi

Juha Kilpeläinen

Juha Kilpeläinen

Hei, olen Juha Kilpeläinen, lahtelainen 49-vuotias mies K-Linnoiteretkien takana. Suomen modernin ajan linnoittamisen harrastetutkija.

Viimeisimmät artikkelit

Seuraa Facebookissa

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Juha Kilpeläinen

Bonsdorff ja Mannerheim

“Marski löi nyrkin pöytään, ja sano, minä olen hullu mies ja ajoi minut ulos.” Näin kertoo Otto Bonsdorff 1942 talvesta, tuolloin Päämajan linnoitusosaston päällikkö. Kun

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Kuinka Hanell ruotsalaiset kesytti 1940

”Köyhän on oltava nöyrä” Vapaaehtoisista ruotsalaisista linnoittajista on julkaistu kirjoja ja artikkeleja, Kohti Salpalinjaa(Eric Bjökman 2007) ja Salpalinja – Itsenäisyyden monumentti (Håkan Nylund artikkeli, 2017)

Lue lisää »