Salpalinjan laitteet 1942 osa 2

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Havaintoja Luumäen linjalta Valkjärvestä Suoanttilaan 1 – 5.6.42

Vettä ei korsuissa yleensä ollut, sen sijaan olivat hyvin kosteita ja varsinkin metalliosat hikoilevat kovasti. Ilmanvaihtoa olisi laitteissa tehostettava avaamalla kaikki venttiilit ja väliovet sekä kranaatin pudotus- ja savutorven luukut (suurempia luukkuja ei todennäköisesti ole lupa avata muuta kuin työskentelyn ajaksi). Maalauksia on korsuissa yleensä turha suorittaa ennen kuin tuulettamalla ja lämmittämällä korsu on kuivattu.

Kupujen ulkopuolet olisi kalliin ja vaikeasti naamioitavan maalauksen asemasta raudoitettava, betonoitava ja naamioitava painamalla tuoreeseen betoniin kiviä, sammalia tai muuta, mitä ympäristössäkin on.

Alaspainuneet naamioverkot olisi nostettava ja tuettava uudelleen ja heiteltävä vain vähän sammalta ja risuja päälle. Sellaisilla paikoilla, missä karjaa on laitteiden luona laitumella, olisi ainakin pahemmat kuopat aidattava, on nim. sattunut jo. että eläimiä on niihin pudonnut.

Varikon naamiointia naamioverkoin. Dokumenteissa kerrotaan Salpalinjan korsujen olevan naamioidun metalliverkoilla. Todennäköisesti ristiin pingotetuilla metallilangoilla.

Korsuista olisi koottava kaikki sähkötarpeet ja roikat sekä korsujen ympäristöstä tolppaeristäjät ja varastoitava. Myös työkalut ja romut olisi korsuista ja niiden ympäristöistä varastoitava.

Pilaantuneet sementit, tyhjät ja puolimädät sementtipussit, y.m. törky ja roju olisi korsujen luota kerättävä ja haudattava, samalla kun lankun- ja raudanpätkät kootaan kasoihin.

U.Nurminen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Juha Kilpeläinen

Juha Kilpeläinen

Hei, olen Juha Kilpeläinen. Sotahistoriamatkat sivun ylläpitäjä.

Kommentoi

Juha Kilpeläinen

Juha Kilpeläinen

Hei, olen Juha Kilpeläinen, lahtelainen 49-vuotias mies K-Linnoiteretkien takana. Suomen modernin ajan linnoittamisen harrastetutkija.

Viimeisimmät artikkelit

Seuraa Facebookissa

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Juha Kilpeläinen

Salpalinja Facebookissa

Jo aiemmassa blogissa käsiteltiin Salpalinjan suosion laskua. Tarkastellaanpa asiaa sosiaalisen median kautta. Tosin rajataan käsittely vain Facebookkiin. Jo nopea vilkaisu useimpien Salpalinja-toimijoiden ja keskusteluryhmien tilanteeseen

Lue lisää »
hämeenlinna-sotahistoriamatkat
Juha Kilpeläinen

Lappeenrannan panssariestekokeet 1940

Syys-lokakuussa, 14.9.-16.10.1940, oli panssarivaunukomennuskunta komennettu Lappeenrantaan kokeilemaan erilaisia panssariesteitä, panssarivaunukomennuskunnan päällikkö oli reservin luutnantti S.Virmiö jonka laatimasta sotapäiväkirjasta on otteita lähetetty Päämajan operatiiviselle osastolle sekä

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Salpalinjan laitteet 1942 osa 3​

Havainnot Virolahden pitäjässä sijaitsevista laitteista matkallani 27.4-6.5.42 Yleistä: Kuten alla ilmenee, on korsuissa ja niiden käytävissä runsaasti vettä ja on näiden vesikorsujen kuivana pitäminen suuremmitta

Lue lisää »