Salpalinjan rakentaminen estekivet

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Panssarieste, hyökkäysvaunueste. Salpalinjalle rakennettiin hyökkäysvaunuestettä kivistä. Suurin osa kiviesteestä on tehty kallioista louhituista estekivistä mutta suurten pinnallisten maakivien hyödyntäminenkin oli mahdollista, joskin harvinaista työn urakkaluonteesta johtuen. Tässä kirjoituksessa käsitellään vain itse työtä, ei kiviesteen teknisiä ohjeita, ne sitten myöhemmin.

Ennen (este-)kivien ottoa kartoitettiin työryhmän alueella tarvittava estekivimäärä ja suunniteltiin kivenottopaikat. Mikäli mahdollista pyrittiin ennemmin keskittämään kivien otto pariin suurempaan louhokseen koska pienet kivilouhokset eivät olleet yhtä kustannustehokkaita. Louhoksille vedettiin valosähkö hämärällä työskentelyä varten.

Porari työssään.

 

Koska estekivityötkin tehtiin palkkatyönä, pyrittiin ne mahdollisuuksien mukaan tekemään tehokkaasti. Joukko-osastot ovat tehneet myös omin voimin Salpalinjan viivytyslinjoille estekivitöitä mutta ne ovat kokonaisuuteen nähden hyvin pieni osuus.

Insinöörimajuri Suomio on laatinut luentopaperin Salpalinjan rakennustöiden aikaan myös estekivien louhinnasta. Vilkaistaanpa sitä.

-“Haloo, nyt tulee estekivilouhinnan ohjeet mestarille.” Insinöörimajuri Suomio puhelimissa.

 

Työvälineet

Ilmapuristin vähintään 3 porakonetta varten.
Kallioporakoneet + letku
Puominosturit 2 kpl. Toinen ainakin konekäyttöinen
Kolmijalkanostureita 2-3 kpl
Pajakalusto
Räjähdysaineet (ruuti, kloriitti, dynamiitti, nallit, tulilanka)
Estekivien kuljetusvälineet

Paja

 

Työpaikan valinta ja kunnostaminen

Hyvä kallio. Korkea rinta > 3 metriä.
Nosturit rinnan kumpaankin päähän
Harkittava jätekivien käyttö
Harkittava sepelimurskaimen sijoittamista hyvin estekivimäen yhteyteen
Jätekivet korsukiveykseen

Työn suoritus

  1. Rinnan kaato

Kaadon paksuus(korkeus) tavallisesti lustojen mukaan. Jos ei lustoja ole = estekiven korkeus.

Kivien korkeus 1941.

 

Jos on korkea rinta ja siinä poikkilustoja kaadetaan aina lustojen väli kerrallaan.
Kaatoreiän etäisyys toisistaan n. 0.6-1.0 metriä.
Panostetaan ruudille ja ammutaan sähkösytytyksellä.

Rinnan kaato ja lustot.

 

  1. Estekiven kiilaus
    Mestarin tarkkaan valvottava estekivien tekoa, jotta se saadaan ehdottomasti edullisimmin lohkeamissuunnan mukaan. Ja mahdollisimman monta kiveä, mutta mitat eivät saa kärsiä.
  2. Kynsien ampuminen ja rinnan hoito
    Tärkeä tehtävä, joka vaatii mestarilta tarkkaa valvontaa. Koskaan ei saa suosittaa, mutta kaataa ennen kuin, kynnet on ammuttu pois, muuten menee rinta pilalle.
    Kynsien ampuminen kloraatilla.
    Kiiven poraus.

Estekivien kuormaus ja kuljetus

Koska kuljetus oli huomattava menoerä Salpalinjan työmailla, pyrittiin kuljetusmatka pitämään mahdollisimman lyhyenä, samoin kivien lastaus ja purkaus ajat. Turhia pysähdyksiä ja keskeytyksiä tuli välttää, jotteivat autot seisseet toimettomana.

Puominosturit.
Tarpeeksi suuret, ainakin 10 metrin puomi.
Vinssit vahvat, nostovoima ainakin 4-6 tonnia.
Jos käyttää juuri niin suuria että ne juuri ja juuri nostavat, ovat ne aina epäkunnossa.

Laahaus ja nosto
Autokuljetus (talvella paras).
Traktorikuljetus vankkurit (vahvat rattaat, nykyiset käytössä olevat liian heikkoja. Akselit ja pyörät heikot. Autonakselit) kivireki.
Hevoskuljetus ei käy

Kuvassa ei lastata estekiviä, puominosturi.

 

Räjähdysainekulutus

Räjähdysainemenekki on hyvin paljon riippuvainen kallion laadusta (ehjyydestä ja lustoista) sekä rinnan korkeudesta. Seuraavia arvoja on saatu.

Ruutia 0.18-0.3 kg/kivi
Dynamiittia 0.04-0.06 kg/kivi
Sähkönalleja 0.2-0.4 kpl/kivi
Tulilankaa 0.006-0.01 vyyhtiä/kivi

Irtiotto ja kuormaus

  1. 18 miestä on päässyt 15-25 kiveen 8 tunnissa.

Laattakivet

Laattakiven otto on parasta keskittää yhteen estekivien ottopaikkaan tai sepelin ottopaikkaan tai jonkun suuremman avolouhoskorsun kanssa. Silloin saadaan laattakivet melkein sivutuotteena.  

Estekivien pystytys

                             4-5 miestä.
                             Kolmijalkanosturit.
                             Estekiven kuoppa valmiiksi kaivettu.
                             Kiven oikea asento, tukeminen kiilakivillä.
Työnjohdon erityisesti valvottava annettujen mittojen noudattamista sekä kivien kunnollista asentamista ja tukemista.

Kivien etäisyydet 1941. Helmikuussa 1941 tuli myös muutos, kivet aseteltava terävä särmä viholliseen päin.

 

Kuvassa ei luonnollisestikaan ole estekivi. Kuorma-autoon on tehti estekiven kuljetuslava, auton oma lava on poistettu sen tieltä. Kiveä nostetaan kolmijalka-nosturilla.

Kiven irroituksesta lisää Terho Ahosen blogista. http://salpalinjansalat.blogspot.com/2010/11/estekivien-louhinta.html

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Juha Kilpeläinen

Juha Kilpeläinen

Hei, olen Juha Kilpeläinen. Sotahistoriamatkat sivun ylläpitäjä.

Kommentoi

Juha Kilpeläinen

Juha Kilpeläinen

Hei, olen Juha Kilpeläinen, lahtelainen 49-vuotias mies K-Linnoiteretkien takana. Suomen modernin ajan linnoittamisen harrastetutkija.

Viimeisimmät artikkelit

Seuraa Facebookissa

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Juha Kilpeläinen

Salpalinja ja Valvontakomissio

Salpalinjalle ei tullut hyökkäystä mutta Liittoutuneiden Valvontakomissio tuli. Jatkosodan lopussa Suomen ratkaisutaisteluun valmisteltu linnoitusketju välttyi Neuvostoliiton hyökkäykseltä mutta kiinnosti välirauhansopimuksen noudattamista Suomeen valvomaan tullutta Liittoutuneiden

Lue lisää »
Juha Kilpeläinen

Joensuu 1944 linnoitettu kaupunki

Joensuu ja Lappeenranta olivat välirauhan aikana sekä jatkosodan lopulla eniten linnoitetut kaupunkimme kun Viipuria ei oteta lukuun. Joensuu kärsi linnoitteista vielä enemmän kuin Lappeenranta mutta

Lue lisää »